Directorul Colegiului 'Lipatti': După ce îl asculți pe Dinu Lipatti mult, realizezi că genialitatea există

Directorul Colegiului ‘Lipatti’: După ce îl asculți pe Dinu Lipatti mult, realizezi că genialitatea există

Directorul Colegiului 'Dinu Lipatti' Florian Nemeș

Directorul Colegiului ‘Dinu Lipatti’ Florian Nemeș

Actualul Colegiu Național de Arte “Dinu Lipatti”, înființat în 1945, a fost primul liceu de muzică din România, în anul 1990 primind numele celebrului pianist și compozitor român, de la a cărui naștere se împlinesc, pe 19 martie, o sută de ani.

Directorul colegiului, Florian Nemeș, a vorbit despre absolvenții acestei instituții de învățământ, nume ilustre pe scena muzicală națională și internațională, dar și despre câțiva dintre marii pedagogi care i-au îndrumat.

Elevii colegiului, cei care doresc să facă performanță, studiază chiar și șapte-opt ore pe zi, dar nu este vorba despre o suprasolicitare, atunci când lucrurile sunt făcute cu plăcere, a mărturisit Florian Nemeș. De asemenea, la secțiile cu profil artistic, colegiul obține în fiecare an între 60-70 de premii la olimpiadele naționale, situându-se astfel pe un detașat loc întâi între liceele și școlile de artă din țară.

Reporter: Un număr important de elevi ai Colegiului Național de Arte “Dinu Lipatti” își continuă studiile în conservatoare de muzică din Europa și SUA, mulți dintre ei ajungând să facă parte din orchestre simfonice prestigioase. Care este secretul pregătirii lor?

Florian Nemeș: Nu este un singur secret, este vorba de respectarea unor parametri fundamentali în evoluția acestor copii. E vorba de selecția aptitudinală, de competiția permanentă în care ei intră și de performanță, în ultimă instanță. Iar această performanță, pe care foarte mulți dintre ei o ating, le permite să acceseze burse și să fie școlarizați, în general, în învățământul superior la diverse academii, colegii, conservatoare renumite din Statele Unite și din Europa.

Chiar recent avem două nume — pe lângă zeci și poate sute de alte nume înregistrate pe parcursul anilor: Luca Rusu, pianist, și Pavel Brigitta, de asemenea, pianistă. Ei sunt acceptați din acest an școlar la Academia Regală din Glasgow, o instituție extrem de cunoscută, de notorietate în spațiul european artistic. De asemenea, avem o cântăreață, o soprană de mare calitate, se numește Daniela Popescu, recent admisă la Royal College din Londra. Lista este fabuloasă în ultimii ani.

Reporter: Dintre cei peste 5.000 de absolvenți ai colegiului, mai mult de 300 sunt nume cunoscute pe scena muzicală națională și internațională. Puteți aminti câteva dintre aceste nume? Mai țineți legătură cu unii dintre acești absolvenți?

Florian Nemeș: Vorbim de Angela Gheorghiu, Gheorghe Zamfir, Ileana Cotrubaș, iar lista poate continua cu Dan Iordăchescu, Iosif Conta… Aș menționa, de asemenea, elemente care țin de istoria acestui colegiu, de vreo 70 de ani. Să ne gândim la maestrul Elenescu. Putem vorbi de nume extrem de bine cotate și de cunoscute în spațiul artistic european, și nu numai. Este vorba de Christian Badea, care a fost mult timp dirijor la Metropolitan Opera din New York, acum este la Opera din Sydney.

El a fost, la un moment dat, student la Conservatorul Regal din Belgia, la Bruxelles, și de asemenea la renumita academie Juilliard din Statele Unite. Alte nume notorii sunt: Camil Marinescu, Șerban Lupu. Năsturică Lorenz este concertmaistru de-o viață la Filarmonica din Munchen, apreciat teribil, o perioadă foarte lungă, de maestrul Celibidache. De asemenea, Matei Varga — un tânăr pianist care a luat un prestigios premiu doi la un concurs din Tokyo și care, de asemenea, e student la Juilliard.

Pot să vă spun de tripleta teribilă pe care a avut-o școala violonistică românească, prin foști elevi de-ai noștri de la Colegiul ‘Lipatti’. Este vorba de Paul Florin — care a câștigat nici mai mult nici mai puțin decât Concursul Paganini, premiul întâi. De asemenea, Liliana Ciulei sau Mihaela Martin. Sunt nume consacrate, desigur.

Există foarte multe personalități care au fost profesori sau pur și simplu absolvenți ai acestui colegiu. Nu aș omite de pe această listă zona de muzică tradițională românească, unde istorie au făcut: Maria Tănase, care a fost profesoară aici, Fănică Luca — celebrul interpret de nai, care a fost profesorul lui Gheorghe Zamfir. Mai recent: Marin Cazacu, un violoncelist de talie internațională, care este managerul Orchestrei Naționale de Tineret.

Lista poate continua cu Dan Dediu, fostul rector al Conservatorului, un pianist și un compozitor de mare valoare. Îl amintesc pe Adrian Iorgulescu, un compozitor de mare valoare, care a fost și ministrul Culturii. Pot să vă spun de asemenea că, paradoxal, la acest liceu a studiat un foarte bun violonist, Mircea Dumitru, care a făcut ulterior filosofia și apoi a ajuns rectorul Universității București iar, recent, ministru al Educației.

Iată că acești copii, pe lângă pregătirea de specialitate, nu fac altceva decât o substanțială îmbogățire a culturii generale, a orizontului de cunoaștere, pentru că altfel nu au acces la zona de mare performanță.

Reporter: Printre absolvenții colegiului se numără nume ilustre pe scena muzicii clasice. Ce puteți să ne spuneți, însă, despre cei care care au îndrăgit ritmurile contemporane, devenind vedete ale muzicii românești? Aș menționa doar câteva nume: Delia sau Nicole Cherry.

Florian Nemeș: Printre numele foarte cunoscute ale muzicii ușoare o putem aminti pe Corina Chiriac. Altă generație: Delia, Nicole Cherry, Omar Arnaout — care recent a câștigat Next Star. Muzică ușoară, jazz se studiază oficial doar de câțiva ani în colegiul nostru, pentru că există o cerere foarte serioasă în acest domeniu și copiii se pregătesc având baze pe cultura și formația de tip clasic, ulterior putând să abordeze cu succes și în mod facilitat, în felul acesta, orice gen. Învață, așadar: muzică ușoară, jazz.

Există, desigur, și alte zone în care se manifestă: muzică tradițională românească. Avem orchestră de muzică populară. Sau muzică din repertoriul de largă respirație și accesibil publicului, pe care îl are orchestra de suflători, care are doar trei ani de la înființare, dar care are un succes teribil în rândul tinerilor, în școli, pe scene, în emisiuni televizate și radio.

Reporter: Sunteți un dascăl cu o bogată activitate, sunteți profesor de pian. Puteți să ne împărtășiți puțin din experiența dumneavoastră didactică? Elevii în privința cărora ați simțit de la început că ar fi mai înzestrați au confirmat de fiecare dată în carieră? Care este factorul cel mai important pentru a asigura succesul: exercițiul, talentul, ambiția, capacitatea de a transmite emoția, sensibilitatea artistică?

Florian Nemeș: Pot să îmi permit să spun că sunt convins că, pe de o parte, elevul trebuie să aibă o inteligență generală și muzicală deosebite, fără de care nu apare performanța, nu apare performanța de lungă durată. Pe de altă parte, el trebuie să fie sub îndrumarea unei personalități artistice complexe, în așa fel încât să atingă un nivel — i-aș spune modern — extrem de eficace în exploatarea calităților și acelor însușiri cu care este înzestrat. Sigur, discuția de specialitate poate să meargă foarte departe și nu știu în ce măsură ar exista receptivitate pentru termeni ca ezoterism, ocultism, magie, alchimie artistică deosebită. Atât pot să vă spun că în jurul vârstei de 50 de ani abia am înțeles cum se valorifică un mare talent — uneori, cu scânteie de geniu — iar secretul profesional este individual, unic și irepetabil.

Am avut câțiva tineri deosebiți pe care i-am pregătit. De exemplu, Raluca Wagenhäuser, care a câștigat premiul doi la celebrul concurs de pian Clara Schumann. Marius Deneș, care este student la Conservator și care a câștigat premiul întâi la olimpiada naționala și premiul întâi la concursul de la Stresa, Italia. De asemenea, Marius Groza, care a câștigat premiul întâi la concursul de pian din Maroc. Ștefan Lamatic, un tânăr foarte înzestrat ca pianist, acum a abordat pregătirea vocală clasică și se pare că va fi unul dintre baritonii noștri de mare succes. Mihai Dumitrache este student la Colegiul Royal din Bruxelles. Un alt elev pe care l-am avut, George Florea, a câștigat premiul doi la concursul de la Hyčres, Franța.

Reporter: În cadrul colegiului există un ansamblu de muzică tradițională și un grup de jazz-rock. Care sunt genurile muzicale pe care le iubesc elevii dumneavoastră? Preferă în număr mare muzica clasică sau sunt atrași mai degrabă de alte genuri?

Florian Nemeș: Diversitatea pe care am cultivat-o, cel puțin în ultimii ani, este de bun augur, pentru că în afara acestei nișe, să o numim, totuși, de muzică cultă, clasică, pe care o cultivăm și unde avem rezultate cu totul și cu totul deosebite, există acest interes și această cerere, de care am mai pomenit, pentru muzica ușoară, muzica rock, pentru muzica tradițională de valoare și, ca atare, au apărut ansambluri noi. Există o atracție a tinerilor talentați spre aceste genuri, însă încercăm în cadrul școlii să păstrăm primordială orientarea către studiul muzicii clasice, iar celelalte ramuri care se desprind să fie motivate de un asemenea tip clasic de pregătire, care îi avantajează în abordarea altor genuri.

CITEȘTE ȘI  Victor Rebengiuc: Lucrurile nu prea sunt săltăreţe, dar pot încă să joc şi un june-prim

Reporter: Ce înseamnă să fii elev al Colegiului “Dinu Lipatti”? Care este programul copiilor? Câte ore pe săptămână exersează? Cât timp alocă materiilor din trunchiul comun? În ce fel este diferită viața unui astfel de elev de cea a unui copil sau adolescent care studiază la o școală obișnuită?

Florian Nemeș: Am dorit ani de zile ca acești copii să fie mândri de școala lor și simt că acest lucru s-a împlinit, se întâmplă și probabil va continua. Noi suntem de nouă ani pe locul întâi în țară în privința rezultatelor la olimpiadele naționale, care reprezintă indicatorul cel mai valoros de apreciere și ierarhizare. De asemenea, concursurile naționale… Nu mai vorbesc de concursurile internaționale și accesul la conservatoarele din străinătate. Copiii studiază în funcție de ciclul de învățământ, de instrumentul la care se pregătesc, dar timpul variază de la două ore până la opt ore, zilnic. Pare un volum de muncă într-adevăr impresionant, dar în momentul în care te pregătești în zona performanței chiar studiezi șapte-opt ore pe zi.

În ce privește materiile din trunchiul comun, m-aș referi nu la timpul propriu-zis, ci la eficacitatea cu care ei — fiind totuși copii selecționați, unii cu aptitudini deosebite și o înzestrare peste medie, unii sunt supradotați—, în timp scurt, își asigură această pregătire de cultură generală. Vorbeam de un orizont fără de care nu pot să își motiveze în timp statutul și nu pot să atingă acele ținte care se referă la performanță.

Acești copii nu sunt chinuiți, deși pentru mulți necunoscători, neavizați, ar părea că sunt suprasolicitați. Nu, dacă lucrurile sunt făcute cu plăcere, toată ziua poate să fie o încântare, prin muncă.

Reporter: Ce înseamnă să fii profesor la un astfel de colegiu? Care sunt bucuriile dumneavoastră și care sunt provocările cele mai mari?

Florian Nemeș: Staff-ul didactic este numeros datorită specificităților: predare individuală, pe grupe. Există o unitate pe care, personal — și o spun poate, fără lipsă de modestie — am cultivat-o. Am încercat să punem la un loc tot ceea ce este bun în pregătirea și în posibilitatea de a oferi școlii și elevilor, ca specialitate, cultură generală. Am îndepărtat tot ceea ce putea să bruieze, orice tensiune care nu ar fi concurat la bunul mers al lucrurilor. Este un colectiv foarte unit, un colectiv care lucrează omogen. Îmi place să cred că oamenii sunt diferiți față de — nu neapărat alte școli — alte zone de staff didactic, de obligația de a merge la serviciu… Oamenii vin cu plăcere la serviciu, ei fac artă, fac artă pentru copii și se bucură poate mai mult decât părinții câteodată de performanțele copiilor pe care îi cresc și îi formează.

Reporter: Acum aproximativ un an a fost achiziționat un pian Steinway pentru colegiu, în urma unei campanii lansate în acest scop. Care este situația în privința dotării cu alte instrumente muzicale?

Florian Nemeș:: Nu știu dacă nu am mai citat declarația unei personalități importante, cu ocazia unui concurs internațional, care spunea fără menajamente și, totuși, admirativ: ‘Voi, românii, sunteți cei mai buni, dar cântați pe cele mai proaste instrumente’. Achiziționarea acestui pian de mare performanță, un Steinway, este visul multor generații. Cam de 70 de ani ne dorim un pian performant. Acum îl avem. A însemnat foarte mult această campanie desfășurată timp de doi ani, a însemnat enorm ajutorul pe care ni l-au dat Primăria și Consiliul Local al Sectorului 4, ca și Fundația Mereu Aproape, care ne-a sprijinit substanțial.

În timpul campaniei au fost implicați, prin televiziuni și pe toate căile posibile, interpreți foarte cunoscuți, vedete, care au achiesat și au contribuit prin numele lor și mesajul trimis, în așa fel încât acest pian să fie achiziționat pentru școală. Pot să îi amintesc din nou pe Corina Chiriac, pe Horia Brenciu, pe Alessandra Stoicescu, pe Smiley, actrița Maia Morgenstern, care ne-a prezentat un spectacol deosebit la Ateneu. Au fost și Delia, Marcel Pavel, Elena Gheorghe. Este foarte lungă lista celor care s-au implicat pentru ‘Lipatti’, deoarece ‘Lipatti’ este un brand și există deja o mare familie în interiorul și în exteriorul acestei unități de învățământ.

Ar trebui subliniată speranța care apare, în sensul că Ministerul vrea să reia un program abandonat acum zece ani, pentru dotarea cu instrumente muzicale a școlilor vocaționale.

Reporter: Pe 19 martie se împlinesc o sută de ani de la nașterea lui Dinu Lipatti? Care sunt evenimentele pe care le-ați pregătit pentru a marca acest moment?

Florian Nemeș: În prim plan este acest concert ”Lipatti 100”, pe data de 20 martie, ora 19,00, la Ateneul Român. În cadrul celor șapte-zece concerte anuale pe care le avem într-o colaborare minunată cu conducerea Filarmonicii, a apărut acest moment de o semnificație cu totul și cu totul deosebită. Aș menționa, de asemenea, un concert pe care îl susținem la Casa Artelor, sectorul 3, unde avem o foarte bună colaborare cu doamna Alice Barb. Avem un concert solicitat și perfectat în colaborare cu Biblioteca Națională.

Lucrul acesta se va întâmpla în aprilie. Avem o colaborare permanentă cu Radio România Muzical și Radio România Cultural. Toate celelalte manifestări pe care le avem noi în stagiunea internă, ca și concursurile foarte cunoscute — “Tudor Dumitrescu”, “Brave claviaturi”, tot ceea ce înseamnă activitate artistică în următoarele luni se subsumează acestui deziderat de punere în valoare a momentului aniversar ‘Dinu Lipatti 100′.

Reporter: Orchestra simfonică și ansamblurile corale alcătuite din elevii dumneavoastră susțin spectacole la Ateneul Român și alte instituții culturale sau publice reprezentative. De asemenea, elevii dumneavoastră au obținut, de-a lungul anilor, rezultate deosebite la olimpiade naționale, concursuri și festivaluri. Ne puteți spune câteva cuvinte despre cele mai recente performanțe?

Florian Nemeș: Un moment important a fost concertul dat de Ziua Europei la Bruxelles, de formația orchestrală și soliști, la sala Menuhin de la Parlamentul European. Am avut de asemenea la Festivalul Balcanic din Grecia orchestra de suflători. Am avut turnee numeroase ale orchestrei simfonice în China, Spania, Turcia, Germania, Bulgaria. Vreau să amintesc performanța corului Consonance, care la Graz, în Austria, a luat medalia de argint la Olimpiada internațională corală. Pot adăuga premiile care îmi vin în minte în acest moment, precum cel luat în Anglia, de Ghiță Horia, premii câștigate de Cornelius Zirbo, în Franța, care a participat la un masterclass de mare nivel. Avem și nume de tineri extrem de talentați, care deja au rezultate notabile, cum ar fi: Aprodu Ștefan, la vioară; Rușanu Dragoș, la vioară; Tudor Ioana, de asemenea, violonistă. Ghergu Izabela este o violoncelistă de talie internațională. Cerișa Leon este un tânăr pianist de mare valoare, recent a participat la niște cursuri la Imola.

Mamara Maria și Mamara Andrei — frații care studiază în Anglia, la fel ca și violonistul Octavian Pârlea, care este școlarizat în Anglia… Nu pot să nu o amintesc pe Cristina Goicea, care este o violonistă deosebită, este fiica solistei violoniste a Radioului, Cristina Anghelescu, și care studiază acum în Germania, la Berlin. Adriana Gabrian, care este o violonistă tânără, aș spune deja consacrată, de asemenea, studiază în Germania. Pianistul de mare valoare Cristian Sandrin este la Royal Academy, în Londra.

Nu pot să nu amintesc o perioadă extrem de fertilă și de mare succes, mă refer la Festivalul “Micul Paris”, care a fost organizat de Colegiul Național de Arte “Dinu Lipatti” în parteneriat cu European College of Music din Germania,unde, în paralel s-a desfășurat concurs instrumental și dirijoral cu masterclass-uri, cu participare fabuloasă. Vă dau doar trei nume: Dimitri Ashkenazy, Wolfgang Wagenhäuser, Silvia Marcovici. Cinci ediții avem din acest festival de mare succes, care pe durata perioadei estivale a adus un plus de frumusețe și de valoare pentru toți cei care gustă actul artistic: concerte atât la Palatul Cotroceni, în Sala Unirii, la Radio, la Ateneu, cu participarea televiziunilor, radioului.

Reporter: Ce reprezintă pentru colegiu moștenirea culturală a lui Dinu Lipatti?

Florian Nemeș: Pentru noi toți, Dinu Lipatti este o stea unică, strălucitoare pentru că, după ce îl asculți pe Dinu Lipatti mult, serios, realizezi că genialitatea există. Lipatti este universal și dacă Arturo Benedetti Michelangeli a recunoscut că Lipatti era cel mai mare, noi nu putem să fim decât mândri, iar colegiul care îi poartă numele trebuie să își continue drumul, care este unul ascendent.

e-Cultura.info / Autor: Irinela Vișan


Dacă ţi-a plăcut articolul dă un like, share-uiește cu prietenii.

Conținutul website-ului e- cultura.info este destinat exclusiv informării publice.

Toate informaţiile publicate pe acest site sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website.

Citrește și

RĂMÂI CONECTAT

DESPRE NOI

CATEGORII

AGENȚII DE PRESĂ PARTENERE
                                                                                                                                        

                  Conținutul website-ului este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site sunt protejate de către dispoziţiile legale.
         Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website.

                                                                                                     
 e-cultura.info © 2013 - 2017