Muzicologul Viorel Cosma: Enescu îl considera pe Lipatti cel mai talentat compozitor din generația lui

Muzicologul Viorel Cosma: Enescu îl considera pe Lipatti cel mai talentat compozitor din generația lui

Muzicologul Viorel Cosma

Muzicologul Viorel Cosma

Muzicologul Viorel Cosma afirmă că marele George Enescu a crezut întotdeauna în destinul componistic al lui Dinu Lipatti, părintele Oedip-ului considerând că l-a descoperit pe cel mai talentat compozitor român din generația lui.

Enescu a cântat cu Dinu Lipatti, l-a luat sub aripa sa. Pentru că, din punct de vedere componistic, Dinu Lipatti avea un cuvânt mare de spus și Enescu credea — în clipa când, la vârsta de numai 17 ani, acesta a produs acea suită pentru orchestră ‘Șătrarii’ — că l-a descoperit pe cel mai talentat compozitor român din generația lui. Sigur, maestrul Mihail Jora, care era în cercul lui George Enescu, i-a dirijat lucrarea la Filarmonică. N-aș putea să spun că ‘Șătrarii’ este o capodoperă. Chiar dacă a luat în 1934 premiul I de compoziție George Enescu, când era deja, la doar 17 ani, deținătorul unei mențiuni și al unul premiu al II-lea Enescu. Trei premii de compoziție, legate toate de George Enescu. Era speranța acestuia că trebuie să se ducă mai departe”, a declarat Cosma.

El consideră că Lipatti “a fost totuși sufocat de pian”, fapt ce l-a împiedicat să-și desăvârșească opera de creație.

“Din păcate, nu a avut norocul să trăiască spre a da compozițiile pe care Enescu le aștepta, dar, în ceea ce privește pianul, a putut să răspundă și, bineînțeles, aș putea spune astăzi, când am cunoscut bine creația lui Dinu Lipatti, că el a fost totuși sufocat de pian. Concertele pentru pian la două piane, toată creația universală pe care el o cânta, totul s-a îndreptat spre pian, care a început să-l sufoce și s-a ocupat, mult, mult prea puțin de compoziție”, a spus muzicologul.

CITEȘTE ȘI  Klaus Iohannis: Dacă Brâncuși nu ar fi vrut să se așeze nimeni pe scaunele de la Masa Tăcerii nu le-ar fi pus într-un parc

Cosma a mai afirmat că pianul îi ‘răpea’ tot timpul lui Lipatti, iar din punct de vedere componistic a lăsat o operă neterminată.

“Din păcate, are foarte multe opere neterminate, iar lucrările care sunt, majoritatea, și fundamentale sunt cele dedicate pianului: Dansurile românești pentru pian și orchestră, Două dansuri în stil popular român pentru două piane, Trei dansuri populare românești pentru două piane, Dansuri românești, în 1943, tot pentru două piane”, a explicat acesta, menționând că preferința lui Dinu Lipatti pentru două piane era datorată faptului că soția acestuia, Madeleine Cantacuzino, era, la rândul ei, pianistă.

El a recunoscut că Dinu Lipatti rămâne unic în arta interpretativă a pianului, evidențiind “trei trăsături fundamentale: respectul absolut al partiturii, perfecțiunea tehnicii interpretative și originalitatea concepției artistice”. Cosma a mărturisit că a trăit cu emoție moartea prematură a lui Lipatti, asistând la nașterea gloriei postume a artistului.

e-Cultura.info / Autor: Daniel Popescu


Dacă ţi-a plăcut articolul dă un like, share-uiește cu prietenii.

Conținutul website-ului e- cultura.info este destinat exclusiv informării publice.

Toate informaţiile publicate pe acest site sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website.

Citrește și

RĂMÂI CONECTAT

DESPRE NOI

CATEGORII

AGENȚII DE PRESĂ PARTENERE
                                                                                                                                        

                  Conținutul website-ului este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site sunt protejate de către dispoziţiile legale.
         Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website.

                                                                                                     
 e-cultura.info © 2013 - 2017