Tîrgu-Mureș, locul în care maestrul l-a descoperit pe Constantin Silvestri

PE URMELE LUI ENESCU: Tîrgu-Mureș, locul în care maestrul l-a descoperit pe Constantin Silvestri

Palatul Culturii Tîrgu-Mureș

Palatul Culturii Tîrgu-Mureș

Printre impresionantele întâmplări legate de cea mai frumoasă clădire din Târgu Mureș, Palatul Culturii, dat în folosință în anul 1913, se numără și cea a compozitorului George Enescu, care l-a descoperit la Conservatorul care funcționa aici pe Constantin Silvestri, cel care avea să devină unul dintre cei mai talentați dirijori, compozitori și pianiști români.

Povestea lui George Enescu și a vizitelor sale frecvente la Târgu Mureș a început să fie consemnată în special după darea în folosință a Palatului Culturii, în care funcționa noul Conservator și Școala de Arte Plastice.

Istoricul Palatului Culturii evidențiază faptul că aici au concertat artiști renumiți cum ar fi Pablo Cassals, Jan Kubelik, David Ojsztrah, Bartok Bela, George Enescu, acesta din urmă având cea mai strânsă legătură cu Târgu Mureșul.

‘Conservatorul din Târgu Mureș a avut o relație specială cu George Enescu. Acesta a sprijinit constant eforturile comunității artistice mureșene pentru înființarea și dotarea Conservatorului, inițial acesta având doar rangul de Școală de Muzică. Nu mai puțin de șapte concerte l-au avut ca interpret pe renumitul maestru, iar comunitatea l-a omagiat prin numirea străzii din fața Palatului cu numele său’, arată documentele vremii.

Directorul Filarmonicii de Stat din Târgu Mureș, Vasile Cazan, a declarat că ‘Palatul Culturii este un reper al spiritualității și culturii mureșene, iar prezența lui George Enescu în acest ‘templu al artelor este unul dintre cele mai importante întâmplări ale acestui locaș’.

‘Nu pot să precizez cu exactitate când a venit George Enescu prima dată la Târgu Mureș, însă pot să spun că acesta a concertat aici de șapte ori, ultima dată în 1938, înaintea Diktatului de la Viena. Atunci a fost pentru ultima oară când a venit, au fost niște circumstanțe dificile, totuși Enescu a îndrăznit să vină atunci pentru ultima oară, să delecteze publicul meloman de la noi. A avut relații extraordinare cu Conservatorul Municipal, care la vremea respectivă funcționa în Palatul Culturii după construirea acestei clădiri, în 1913′, a afirmat acesta.

Cazan a spus că prin Palatul Culturii din Târgu Mureș au trecut personalități de excepție, cum ar fi Albert Metz, primul director al Conservatorului și întemeietorul școlii de muzică din Târgu Mureș, apoi Maximilian Costin, iar în Conservatorul înființat aici au studiat, printre alții și Constantin Silvestri, care e sărbătorit în fiecare an la deschiderea stagiunilor filarmonicii printr-un festival care îi poartă numele.

‘Silvestri a umblat zilnic pe treptele Palatului Culturii și în acest Palat al Culturii l-a descoperit George Enescu pe cel care avea să devină marele pianist, dirijor și compozitor (…) Era o producție a Conservatorului municipal când elevii și studenții susțineau recitaluri. Cu ocazia unui asemenea eveniment Enescu l-a descoperit pe Silvestri, care era la clasa de pian. Enescu a fost cel care a depistat talentul fantastic al lui Silvestri. Cred că pe Silvestri l-a ajutat și profesorul său de pian, Rezso Zsizsmann, care îi spunea tatălui lui Silvestri că ‘baiatul (nu băiatul, n.r.) acesta o să ajungă un artist mare’. Profesorul l-a recomandat pe Silvestri lui Enescu, dar în mod sigur a contat forța și tehnica acestuia. Să ai un asemenea artist lângă tine e o șansă foarte rară. Silvestri nu avea mai mult de 15 ani atunci’, a spus Cazan.

Palatul Culturii din Tîrgu-Mureș interior

Palatul Culturii din Tîrgu-Mureș interior

Acesta a subliniat că întâlnirea dintre Enescu și Silvestri a fost providențială, întrucât marele compozitor român a avut un rol hotărâtor în viața artistică a lui Constantin Silvestri.

‘Sunt niște șanse unice să ne întâlnim cu oameni mari. E o șansă imensă să te depisteze un asemenea artist și să te promoveze. Rolul lui Enescu în descoperirea și promovarea lui Silvestri a fost hotărâtor. Mă gândesc cum era copilul Silvestri, la 15-16 ani, ce emoții putea să aibă cântând în fața unui geniu cum a fost Enescu, dar iată că s-a prezentat într-o manieră extraordinară. În orice caz a fost o șansă care l-a costat în bine pe Silvestri’, a spus Cazan.

Constantin Silvestri

Constantin Silvestri

Constantin Silvestri (născut în 31 mai 1913, decedat în 23 februarie 1969 la Londra) s-a stabilit în Anglia din 1957 și s-a naturalizat ca cetățean britanic din 1967, însă la Conservatorul din Târgu Mureș era elevul cu numărul 318, avea numărul matricol 96 în clasa a VII-a, unde îl avea ca profesor pe Rezso Zsizsmann (pian).

CITEȘTE ȘI  PE URMELE LUI ENESCU: Pentru mine Enescu înseamnă 'acasă'

Acesta și-a început studiile la Târgu Mureș în 1925, la vârsta de 12 ani — când mama lui s-a recăsătorit aici cu prefectul Târgu Mureșului — avându-l ca profesor de compoziție pe Zeno Vancea, sub îndrumarea căruia a compus prima sa piesă, Lieder pe versuri de Heinrich Heine.

Printre marii elevi și studenți ai lui Enescu care au concertat la Târgu Mureș se regăsește și Ivry Gitlis, un mare violonist născut în 1922, care întotdeauna a fost mândru că a fost elevul lui George Enescu.

Directorul Filarmonicii de Stat din Târgu Mureș a mai spus că George Enescu se simțea foarte bine aici, unde avea o relație de suflet și cu pianistul Laszlo Arpad, care îl acompania în timpul concertelor sale.

‘Laszlo Arpad îl acompania tot timpul pe Enescu, fiindcă atunci nu exista orchestră la Târgu Mureș — aceasta s-a înființat abia în 1950. A fost un partener extraordinar pentru Enescu. În orice caz, Enescu se simțea foarte bine și cred că datorită publicului care îl iubea enorm și îl ovaționa. George Enescu se implica în activitatea Conservatorului, îndruma elevii și ținea cursuri, cred că s-a implicat și financiar, pentru că era recunoscut pentru generozitatea sa și toți cei care l-au cunoscut au fost de acord că pe lângă calitățile sale artistice și talentul său genial, George Enescu avea un caracter deosebit. Se implica în acte de caritate la fel cum a făcut și în primul Război Mondial, când mergea și cânta în spitalele pentru răniții aduși de pe front, o făcea gratuit și cu convingere numai pentru a alina suferințele celor îngrijiți acolo. Atașamentul lui pentru orașul nostru s-a datorat și foștilor directori ai Conservatorului — apoi ai Filarmonicii după 1950 — mă refer la Albert Metz, care a fost 12 ani directorul Conservatorului, și la Maximilian Costin, un profesor de excepție care a introdus și studiu instrumentelor de suflat în Conservator, întrucât până atunci se studia doar pianul și instrumentele cu coarde’, a arătat Cazan.

Acesta a precizat că, din păcate, după instaurarea comunismului în România, Enescu nu s-a mai întors la Târgu Mureș, fapt ce a însemnat o mare pierdere pentru arta mureșeană.

‘El zicea de multe ori — așa cum scria și în Cartea de Aur a Conservatorului — că se simte foarte bine aici, la Târgu Mureș, unde oamenii sunt deschiși (…) Enescu este al nostru! Era modest, asta l-a făcut atractiv, fermecător în fața celor care erau slujitorii muzicii aici, cred că prezența lui Enescu era o sărbătoare’, a subliniat Vasile Cazan.

Așa cum Constantin Silvestri are la Târgu Mureș un festival care îi poartă numele, compozițiile lui George Enescu sunt prezentate în fiecare stagiune a Filarmonicii de Stat din Târgu Mureș ca o recunoaștere a ceea ce a făcut pentru oraș.

Chiar și stagiunea actuală, cu numărul 65, a Filarmonicii cuprinde o ediție specială a Zilelor Muzicale Târgumureșene, prin găzduirea Turneului Stradivarius al lui Alexandru Tomescu, care, în 18 mai, va susține la Târgu Mureș un concert exclusiv din creațiile lui George Enescu.

‘În partea a doua a stagiunii, în toamnă, mai intenționăm să facem și alte acțiuni prin care să îi arătăm recunoștință. Fără Enescu am fi la periferia culturii și artei, Enescu a fost acela care a demonstrat că suntem un popor talentat și ne-a dus faima peste hotare’, a conchis Vasile Cazan.

e-Cultura.info/Autor: Dorina Matiș

Dacă ţi-a plăcut articolul dă un like, share-uiește cu prietenii.

URMĂREȘTE
e-cultura.info pe FACEBOOK și e-cultura.info pe TWITTER

Conținutul website-ului e- cultura.info este destinat exclusiv informării publice.

Toate informaţiile publicate pe acest site sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website.

Citrește și

RĂMÂI CONECTAT

DESPRE NOI

CATEGORII

AGENȚII DE PRESĂ PARTENERE
                                                                                                                                        

                  Conținutul website-ului este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site sunt protejate de către dispoziţiile legale.
         Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website.

                                                                                                     
 e-cultura.info © 2013 - 2017