Felicia Filip, ”noua regină a Traviatei”

I se spune ”Filipissima”. Nume inspirat din titlul unei cronici ce i-a fost făcută după ce a prezentat “Traviata” la Opera din Limoges.

Valoarea sa artistică a fost recunoscută, de-a lungul anilor, de public, dar și de specialiștii în muzică din numeroase țări în care a strălucit pe scene renumite. Felicia Filip, care la 20 martie 2014 împlinește 55 de ani, a fost prima soprană din țara noastră care și-a asociat vocea cu o trupă rock autohtonă – Iris – reușind să aducă în sala de operă fani ai rockului românesc.

Felicia Filip s-a născut la 20 martie 1959, la Slatina, în județul Olt. Și-a început studiile muzicale ca violonistă, ajungând să interpreteze ”Concertul pentru vioară” de Max Bruch. Despre perioada copilăriei, despre viața în familia părintească, despre pasiunile sale artistice din perioada adolescenței, povestește chiar soprana, într-un interviu.

”Familia a fost, mai degrabă, normală. O familie de oameni onești, care au ținut cont de sărbători, de religie și care și-au crescut copiii în aceste valori. Țin minte că în momentul în care am crescut și ne-am dorit să ne alegem un drum, părinții nu ne-au sugerat nimic, ne-au lăsat să ne alegem, în pace, și chiar dacă nu au fost de acord cu ce am făcut, nu am primit reproșuri. Ne-au spus că lumea nu este foarte bună, că s-ar putea să fim surprinși, iar apoi să suferim”, mărturisea soprana într-un interviu.

A început Școala de Muzică din Slatina, apoi a mers la Liceul de Muzică din Pitești. În anul doi de liceu a fost la un profesor de muzică din București, care i-a spus: ”Da, ești talentată, dar ești destul de în urmă și trebuie să recuperezi”.

În jurul vârstei de 18 ani, și-a îndreptat atenția spre canto clasic, după 12 ani de vioară, când directorul Liceului de Muzică din Pitești a convins-o să meargă la Școala Populară de Artă, la canto.

”Nu am vrut la început să merg, dar m-am lăsat convinsă în cele din urmă și am dat examen la Conservator, dar am picat, pentru că îmi făcusem un program de soprană dramatică, iar eu eram, la ora respectivă, o lirică lejeră. Am dat a doua oară la Conservator, în 1980, pe cele șapte locuri care erau, și, dintre cei peste 50 de concurenți, am intrat a doua. A urmat întâlnirea cu profesoara mea de canto, Georgeta Stoleriu (și cu omul de mare calitate care este ea), care mi-a marcat existența și cariera. Dacă maestrul meu este Georgeta Stoleriu, idolul meu este Maria Callas, o personalitate a scenei lirice internaționale care, cu siguranță, încă nu a fost egalată și nu știu când va reuși cineva să o facă”, spunea soprana.

Prima ieșire în străinătate, la un concurs la Barcelona

Felicia Filip a debutat la Teatrul Liric din Brașov, în ”Rigoletto” și ”Traviata”, apoi anul următor, în 1986, la Opera Națională din București, în ”Povestirile lui Hoffmann” (rolul Antoniei).

”Am debutat pe scenă încă din Conservator, după ce am ‘ras’ toate premiile la toate concursurile la care am participat (am cele mai multe premii ‘Mozart’ și cele mai valoroase). Datorită calității mele de a jongla puțin cu riscul, în 1983, când am ieșit pentru prima oară în străinătate la un concurs ce se ținea la Barcelona, am avut curajul să-mi iau numai biletul de dus (de fapt nu am avut bani să-mi iau dus-întors), sigură fiind că voi câștiga un premiu, ca să am cu ce mă întoarce acasă. Am plecat cu un borcan cu miere și o bucată de salam de Sibiu și am câștigat marele premiu al concursului și premiul ‘Mozart’. În 1985 am debutat la Teatrul Muzical din Brașov (acolo am fost repartizată după terminarea Conservatorului) cu rolul Gilda din ‘Rigoletto’ de Verdi și apoi a urmat debutul de aici, de la Operă, (Opera Națională București — n.r.) cu ‘Povestirile lui Hoffmann”, povestea soprana Felicia Filip.

Prim solistă a Operei Naționale București, artista deține un repertoriu extrem de vast, ce cuprinde lucrări ale marilor compozitori de operă, operetă, lieduri și muzică vocal simfonică — Verdi, Rossini, Donizetti, Bellini, Mozart, Bizet, Puccini, J. Strauss, J. Offenbach, Beethoven, Schubert, Schumann. A colaborat în spectacole și concerte cu soliști ca Monserrat Caballe, Roberto Alagna, Francesco Araiza, Juan Pons, Franco Farina, Salvatore Fisichella, Marcelo Alvarez, Fabio Armiliato.

Cariera internațională a început-o în 1991, într-o apariție la Basel, Elveția, în ”Traviata”. Această operă de Verdi, pe care soprana o interpretează cu o muzicalitate ieșită din comun și cu o emoție particulară și personală, i-a adus renumele de ”noua regină a ‘Traviatei”’.

”Sunt un om iubit de Dumnezeu. Mi-a demonstrat în cel mai dur mod că sunt iubită. Eu veneam de la Frankfurt, unde aveam un spectacol. Făceam naveta între Frankfurt și Toulouse, unde erau repetițiile pentru o altă producție. Eram la Toulouse și mă pregăteam pentru spectacolul de la Théâtre du Capitole, pe care trebuia să-l susțin a doua zi, pentru că în ziua respectivă era colega mea. Am mers la teatru, am făcut vocalize și am hotărât cu soțul meu să ne plimbăm. Dar a început ploaia, așa că am mers acasă să luăm umbrela. Când am deschis ușa, a sunat telefonul: ‘Doamna Filip, într-o jumătate de oră trebuie să fiți pe scenă’. Colega mea se îmbolnăvise. Am alergat, făcusem vocalizele, m-au machiat, m-au îmbrăcat și am intrat în spectacol. A doua zi, o recenzie a spectacolului din presa franceză purta titlul: ‘Noua regină a ‘Traviatei’ este româncă”, își amintește Felicia Filip în interviu.

A cântat pe scenele renumite ale lumii — La Covent Garden, Wiener Staatsoper, Liceo di Barcelona, Hamburg, în Toulouse sau la Moscova, unde publicul a răsplătit-o cu ovații îndelungate. A avut alături mari dirijori ca Silvio Varviso, Anton Guadagno, Daniel Oren, Carlo Rizzi. A jucat în regii semnate de Otto Schenk, John Cox, Jean Claude Auvray, Axel Corti, Nicolas Joel, alături de parteneri precum Roberto Alagna, Francisco Farina, Marcello Giordani, Juan Pons sau Vincente Sardinero.

”În urma acestei imagini internaționale pe care mi-am cultivat-o în ultimii ani, am fost desemnată de critici cea mai importantă ‘Violeta’, noua regină a Traviatei (‘Filipissima’ este titlul unei cronici ce mi-a fost făcută după ce am prezentat ‘Traviata’ la Opera din Limoges)”, spunea artista.

În toate aparițiile sale a dobândit succese de răsunet, datorită temperamentului ei pasional, naturaleței și spontaneității scenice, strălucirii glasului său în registrul acut, tehnicii vocale perfecte.

”Noi, artiștii, din momentul în care am pășit pe scândura scenei, în credința că facem artă, până în momentul în care ne vom da ultima suflare vom fi într-o continuă competiție și vom fi niște învățăcei tot timpul. (…) Eu, în momentul în care cânt, am ceva de spus și fiindcă a cânta este, de fapt, un fel de a te ruga lui Dumnezeu și de a-I aduce lauda”, declara soprana.

Când opera se întâlnește cu rockul
Felicia Filip a realizat o premieră în muzica românească, fiind prima soprană din țara noastră care s-a asociat cu o trupă rock, după modelul Montserrat Caballe — Freddie Mercury (Queen). Primul album de rock-simfonic din România, realizat împreună cu formația Iris a fost ”Athenaeum”, urmat în 2007 de colaborarea pe care au avut-o în realizarea albumului ”Iris 30 de ani: Cei ce vor fi”. Două dintre melodiile de mare succes au fost: “De vei pleca” și “Baby”.

”Practic întâlnirea mea cu formația Iris a fost într-adevăr numai în urma întâlnirii mele cu Montserrat Caballe la Covent Garden, într-un spectacol în care am mers împreună. Eu am admirat-o, dar și ea m-a admirat pe mine. (…) Montserrat Caballe a stat în culise și m-a urmărit. Și s-a bucurat cu mine și a palpitat în egală măsură cu mine, iar în momentul în care am ieșit de pe scenă mi-a spus ‘Felicia sei un cavalo di scena!’. Un compliment extraordinar de la un monstru sacru, un om foarte generos, simplu, plin de bucurie, dar care spune lucrurile în față. Un exemplu și un model, până la urmă. În afară de asta, în momentele de relaș, de pauză dintre repetiții, am putut să avem conversații și am ajuns și la această discuție, cum a fost întâlnirea ei cu Freddie Mercury. Și, pentru că dorința a fost atât de mare, într-o zi am primit un telefon de la Mike Godoroja cu o propunere de acest gen: ‘Vreți să cântați alături de formația Iris?’ Și a avut foarte multe argumente să mă convingă. A fost surprins când eu nici nu am așteptat să termine fraza de început și am zis ‘da”, povestește soprana într-un interviu acordat

Prima întâlnire cu trupa Iris a fost în 1996, în 13 decembrie, când a cântat la concertul lor aniversar, de la Sala Polivalentă, în fața a peste 6.000 de fani. Apoi a reluat această colaborare și, spune Felicia Filip, ”se pare că eu i-am cucerit pe ei, pe tinerii rockeri, iar ei m-au cucerit pe mine, definitiv”.

De Cristi Minculescu o leagă o relație nu doar de prietenie, ci și de respect profesional.

”Cristi Minculescu este, cu siguranță, o mare personalitate a lumii muzicale. La întâlnirea pe care am avut-o în 1996, am avut surpriza să constat că el, în mod special, dar și restul membrilor trupei sunt personalități remarcabile. Asta însemnând, în primul rând, seriozitate, un mare profesionalism, un teribil simț al umorului, dar și un simț autocritic, de o subtilă calitate, care duce la perfecționare”, explică Felicia Filip.

Artista a lansat recent albumul “Fata din Vis”, în care a sintetizat într-o manieră inedită și creativă succesele rock-ului românesc din toate timpurile și prin care readuce în atenția publicului zece dintre piesele care au făcut istorie, lansate de-a lungul timpului, de zece dintre cele mai iubite trupe rock: Compact, Holograf, Iris, Direcția 5, Roșu și Negru, Cargo, Semnal M, Celelalte Cuvinte, Sfinx și Mircea Baniciu. La concertul de lansare a albumului, din noiembrie 2013, Felicia Filip a urcat pe scenă alături de Paul Ciuci (Compact), actorul Ion Caramitru, Mircea Baniciu, Adrian Bărar (Cargo), Călin Pop (Celelalte Cuvinte), Șerban Boldijar (Semnal M).

” Fata din vis’ reprezintă o sinteză a rock-ului românesc din toate timpurile, cele mai importante hituri ale muzicii rock și acest plan al meu presupune 4.000 de albume pe care le voi oferi tinerilor din licee de muzică, din universități, din școli de muzică. (…) Încerc să fac un moment de rock românesc, un moment de muzică românească de cea mai bună calitate”, spunea artista înainte de concertul de lansare.

De la rock, la etno

În mai 2009, Felicia Filip și grupul K1 au susținut la sala de concerte “Mihail Jora” a Societății Române de Radiodifuziune un spectacol intitulat “Balade din Carpați”. În cadrul evenimentului a fost lansată și campania “Mândru să fii român”, ce se dorește a fi o continuare a proiectului Callatis România Euro Tour, inițiat alături de regizorul și producătorul Cornel Diaconu, prin care Felicia Filip, K1 și grupul Ro-Mania au prezentat în 2007 și 2008 spectacolele “Etnosimfonica” și “Balade din Carpați” în 15 orașe din Austria, Germania, Franța, Belgia și Italia.

În martie 2010, proiectul “Balade din Carpați” a fost nominalizat la cea de-a VIII-a ediție a Premiilor Muzicale Radio România, la categoria Cel mai bun proiect etno.

Soprana Felicia Filip este directorul artistic al Operei Comice pentru Copii.

”Copiii sunt cel mai adevărat public. Pe copii nu-i poți să-i minți. Ei sunt cel mai competent public pentru că reacția lor imediată îți dă răspunsul dacă spectacolul sau dialogul pe care îl ai cu ei este de calitate sau nu. Ei sunt cei care îți răspund 100% sincer, îți spun ce reprezintă pentru ei spectacolul sau manifestația pe care o desfășori. Te taxează dacă tu nu ești sincer, dacă nu ești de valoare. (…) Această instituție este, îndrăznesc eu să spun, unicat în Europa, dacă nu chiar în lume. Este o instituție care se adresează direct copilului de la trei ani până la 18 ani printr-un program creat pentru el, adaptat”, explică soprana.

Premii și distincții

—1983 “Francisco Vinas” — Barcelona, Premiul I și Premiul Mozart
—1985 “P.I. Ceaikovski” — Moscova, Premiul al II-lea
—1987 “Belvedere” — Viena, Premiul al II-lea, Premiul Mozart și Premiul Japonez
—1991 “The Glory of Mozart” — Toronto, Premiul I
—2004 — decorată de președintele României cu titlul de ”Cavaler al Meritului Cultural”
—cetățean de onoare al orașului natal, Slatina; cetățean de onoare al orașului Pitești
—titlul onorific de “Persoană Emerită”, decernat de președintele Republicii Moldova

Alături de Cristian Mihăilescu de peste 20 de ani

Felicia Filip s-a căsătorit în 1991 cu regizorul Cristian Mihăilescu. S-au cunoscut pe scena Operei din București, în “Povestirile lui Hoffmann”. Cum s-au căsătorit? Între repetiții….

”Soțul meu, mă rog, viitorul meu soț la acel moment, monta ‘Micul prinț’, iar eu eram fluturele și floarea. A fost un moment drăguț, comic chiar. Ne-am dus la Starea Civilă, cum se întâmplă, să dai niște date, niște certificate… Și noi, cu câteva zile înainte de data ceremoniei, le-am zis: ‘Nu putem. Că avem repetiție’. Am tot amânat, până când n-am mai putut, chiar dacă aveam, la fel, repetiții”, își amintește artista într-un interviu.

Artista crede că frumusețea din relația lor este ”un secret al divinității care se regăsește în tot și în toate și, mai ales, în armonia relațiilor dintre oameni”.

”Alături stau spiritul analitic al soțului meu (matematician, ca primă formație), afinitățile comune, complementaritatea firilor noastre, grija pe care o avem unul față de altul, respectul reciproc, ca ființe și ca oameni care slujesc arta, și mai ales sinceritatea”, spune soprana.

Care este rolul muzicii în viața oamenilor, în opinia Feliciei Filip?

”Prin muzică putem să liniștim orice lucru ce pare împotriva firii. Muzica poate să liniștească și să vindece, să facă un om să înțeleagă ce n-a înțeles, să-l pună în situația de a trăi frumos viața, sută la sută, să înțeleagă ce înseamnă răul sau, altfel spus, să poată să creeze în jurul lui atmosfera de echilibru, de frumos, de generozitate, de psihic ce poate să primească orice încercare a vieții cu multă putere, fără frică. Frica este cauza a tot ce se întâmplă altfel decât bine”.

SURSA:  Agerpres  Marina Bădulescu, editor: Irina Andreea Cristea.

Conținutul website-ului e- cultura.info este destinat exclusiv informării publice.

Toate informaţiile publicate pe acest site sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website.

Citrește și

*/                                                                            
                                                                                                                                                                                         Acasă    Teatre    Muzee    Personalități culturale   Carte   Actualitate culturală   Arte vizuale   Teatru și Film   Muzică-Dans   Știință   Festival                                                                      Articole Externe   Interviu   Documentar    Spiritualitate   Știri estivale   Declarația Zilei   Etnografie   Istorie   Timișoara 2021   Multimedia    
                                                                     Proiecte Culturale                                                                                                                                                                                             
                                                                     Despre   Cod de conduită   Termeni și condiții   Protecția datelor   Politică de cokie   Arhivă   Sitemap   Contact

© 2014 - 2018 e-Cultura.info.

                                          
                                                                     
                                                                                                         

                                                                                                                                                                                                                    
Versiunea: mobil  |  computer