fbpx

Regizorul Lucian Pintilie a încetat din viață

Regizorul Lucian Pintilie

Regizorul Lucian Pintilie

Regizorul Lucian Pintilie în vârstă de 84 de ani, a încetat din viață miercuri, la ora 21,00, la Spitalul Elias din Capitală, a confirmat, purtătorul de cuvânt al unităţii medicale, Silvius Negoiţă.

Lucian Pintilie, în vârstă de 84 de ani, s-a internat duminică, 13 mai, la Spitalul Universitar de Urgenţă Elias, în stare foarte gravă, în contextul acutizării unor afecţiuni cronice. A fost admis în secţia de Terapie Intensivă, unde a necesitat investigaţii medicale, monitorizare şi tratament de specialitate, a precizat Silvius Negoiţă.

“UNITER îşi exprimă tristeţea la plecarea Maestrului Lucian Pintilie şi anunţă cu adâncă reverenţă că trupul neînsufleţit al inegalabilului regizor de teatru şi film va fi depus vineri, 18 mai, între orele 10,00 şi 16,00, la Sala ‘Liviu Ciulei’ a Teatrului Bulandra”, se arată pe site-ul uniunii.

Regizorul Lucian Pintilie va fi înmormântat sâmbătă, la ora 12,00, la Cimitirul Bellu Ortodox.
***

Lucian Pintilie s-a născut la 9 noiembrie 1933, la Tarutino, în Basarabia, azi în Ucraina. A absolvit Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică “I.L. Caragiale” (1956).

După absolvire, a montat o serie de spectacole la Teatrul Bulandra din Bucureşti , printre care: ”Copiii soarelui” (1961), ”Proştii sub clar de lună” (1962), ”Cezar şi Cleopatra” (1963), ”Biedermann şi incendiatorii” (1964), ”Inima mea e pe înălţimi” (1964), ”D’ale carnavalului” (1966), ”Livada de vişini” (1967).

În 1965, a regizat primul său film, ”Duminică la ora 6”, iar în 1968 – ”Reconstituirea”, o satiră socială neagră, interzisă în România pentru doi ani.

După interzicerea spectacolului cu piesa ”Revizorul”, în 1972 (după cea de-a treia reprezentaţie), Lucian Pintilie a primit un paşaport şi a fost îndemnat să plece din ţară, stabilindu-se în Franţa. A revenit în ţară pentru a finaliza filmările la ”De ce trag clopotele, Mitică?” (1982), după un scenariu propriu pornind de la piesa ”D’ale carnavalului”, film ce a putut fi văzut abia după 1990.

La Paris, a debutat în 1973 cu filmul ”Le Tableau”, după Eugen Ionescu. Între 1974-1990, perioadă petrecută în exil, la Paris, Pintilie a realizat, pentru cele mai mari scene ale lumii, spectacole de mare succes, atât de teatru cât şi de operă, precum: ”Turandot” (Carlo Gozzi), ”Trei surori” şi ”Livada de vişini” (Cehov), ”Cei din urmă” şi ”Azilul de noapte” (Gorki), ”Asta seară se improvizează” (Pirandello), ”Tartuffe” (Moliere), ”Flautul fermecat” (Mozart), ”Carmen” (Bizet) etc, potrivit site-ului aarc.ro. De asemenea, în aceeaşi perioadă, a realizat, la televiziunea iugoslavă, filmul ”Salonul nr. 6”, după nuvela omonimă a lui Cehov, film ce a avut premiera în Iugoslavia, la 1 iunie 1978.

După 1990, a revenit în ţară şi a realizat o serie de filme, proiecte mai vechi, pe care nu le dusese la bun sfârşit din pricina intervenţiei cenzurii. Toate sunt coproducţii româno-franceze precum “Balanţa” (1992), adaptarea romanului omonim al lui Ion Băieşu, a doua ecranizare după un alt film, “Mere roşii”, în regia lui Alexandru Tatos, “O vară de neuitat” (1994), adaptare a nuvelei “Salata” din romanul fluviu “Cronică de familie”, de Petru Dumitriu, “Prea târziu” (1996), scenariul de Răzvan Popescu, “Terminus Paradis” (1998) , “După-amiaza unui torţionar” (2000), “Niki Ardelean, colonel în rezervă” (titlul francez: “Niki et Flo”), scenariul şi dialogurile Răzvan Rădulescu sau “Tertium non datur”(2006), un scurt metraj realizat prin adaptarea nuvelei lui Vasile Voiculescu, “Capul de zimbru”.

Lucian Pintilie a fost omagiat în iulie 2008, la Varşovia, printr-o secţiune de autor, în cadrul Festivalului internaţional de film “Vara Filmelor”. Astfel, în cadrul festivalului, a fost prezentat un portret artistic “Lucian Pintilie”, iar timp de o săptămână, la cinematograful de artă “Luna” din centrul Varşoviei, au fost prezentate majoritatea peliculelor regizorului: “Duminică la ora 6”, “Reconstituirea”, “De ce trag clopotele, Mitică”, “Balanţa”, “O vară de neuitat”, “Prea târziu”, “Terminus Paradis”, “După-amiaza unui torţionar” şi “Tertium non datur”.

e-Cultura.info / Autor: Roberto Stan.


Share-uiește cu prietenii.

Cămpurile obligatorii sunt marcate cu *.

Datele dumneavastră sunt prelucrate. Apasă mai jos daca ești de acord


 

Conținutul acestui site este destinat exclusiv informării publice.

Toate informaţiile publicate pe acest site sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website.

 
 

 

VEZI ȘI ALTE ARTICOLE
  
 


 

VEZI ȘI EMISIUNI


Abonează-te



               Știri pe scurt

 


               Caledoscop


               Zoom

 


               Ediție specială

                                                                           Urmărește-ne și în social media

                                                                   








  
  • CATEGORII

  •   
                                                                                  Carte   Audiobook   Arte vizuale   Cronică de teatru   Teateru-Film   Muzică-Dans   Etnografie   Târguri și expiziții   Istorie   Cetăți și castele                                                                                   Spiritualitate   Cuvinte ale ierarhilor   Articole Externe   Știință   Interviu   Documentar    Personalități culturale   Actualitate culturală                                                                               Emisiuni   Live

     
        
  • DESPRE

  •   
                                                                                 Despre   Termeni și condiții   Cod de conduită   Politică de cookkie   Kit de presă   Hartă site   Portofoliu   Susține site-ul   Contact

     
     
  •  

     

    © 2020 e-Cultura.info. Toate drepturile rezervate.

    Site premiat în cadrul festivalului Simfest



    Conținutul acestului site se supune legii dreptului de autor. Este interzisă republicare, redistribuirea, publicarea în eter sau pe alte site-uri fără un acord prealabil.